In deze handleiding leggen we je precies uit hoe je klanten een Google Review laat schrijven. Zo zorg je ervoor dat je nog beter opvalt tussen de concurrenten, dat het aantal bezoekers op de website toeneemt én dat het conversiepercentage op je website stijgt!
Google Mijn Bedrijf en Google Reviews
Google geeft eigenaren van websites de mogelijkheid om gratis hun website extra onder de aandacht te brengen door middel van het Google Mijn Bedrijf profiel. Door dit profiel aan te maken kunnen (potentiële) klanten gemakkelijk jouw website, adresgegevens, openingstijden etc. vinden. Daarnaast kan je via het Google Mijn Bedrijf profiel gemakkelijk recensies beheren, reageren op complimenten of klachten en krijg je opvallende sterren wanneer je minimaal 1 recensie hebt gekregen! Ideaal wanneer je de conversies op jouw website wilt maximaliseren!
Onderstaand een impressie van het Google Mijn Bedrijf profiel, inclusief de opvallende sterren:
Waarom Google Reviews verzamelen?
Het verzamelen van reviews is belangrijk om de volgende redenen:
- 92% van de consumenten gaat op zoek naar de ervaringen van andere consumenten voor zij een aankoop doen.
- 54% van de mensen bezoekt een website na het lezen van positieve reviews.
- De opvallende sterren in het Google Mijn Bedrijf profiel resulteren in meer bezoeken naar de website.
Kortom, genoeg redenen om per direct aan de slag te gaan met het verzamelen van Google Reviews. In de rest van deze handleiding leggen we je precies uit hoe je deze recensies verzamelt.
Note: Om de stappen in deze handleiding te volgen heb je al een bedrijfsvermelding en kan je inloggen op Google Mijn Bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat niet jij zelf, maar je klanten deze stappen volgen!
Dus wat moet je je klanten vertellen:
Stap 1. Ga naar Google.nl en log in
Ga naar de homepage van Google en klik rechtsboven op Inloggen. Om een review achter te laten dient er ingelogd te worden met een Gmail account.
Stap 2. Zoek naar het bedrijf
Met andere woorden; wanneer wij willen dat klanten een review schrijven voor TO BE FOUND dan vragen wij ze te Googelen naar ‘TO BE FOUND’. Het is overigens een stuk gebruiksvriendelijker om zelf naar je bedrijf te zoeken en die link naar je klanten te sturen. Zo is de URL van TO BE FOUND bijvoorbeeld:
Wanneer de bedrijfsnaam is ingetypt krijgt de klant (indien je een Google Mijn Bedrijf profiel hebt) het volgende scherm te zien:
Stap 3: Zoek de ‘Een review schrijven’ knop
Misschien is de review knop je al opgevallen maar onderaan het Google Mijn Bedrijf profiel vind je onder Recensies de knop ‘Een review schrijven’. Klik op deze knop en het volgende scherm wordt getoond:
Stap 4. Schrijf een review
Allereerst kan je je ervaring uitdrukken in sterren. Uit 1 ster laat je blijken dat je een slechte ervaring met het bedrijf hebt gehad en met 5 sterren heb je natuurlijk een erg goede ervaring gehad. Vervolgens kan je je beoordeling onderbouwen. Hier kun je meer vertellen over de ervaring, wat goed was of wat juist beter moet waardoor je de volgende keer wel tevreden bent. Indien je dit wilt kan je ook nog een logo of een afbeelding toevoegen maar dit is niet noodzakelijk. Klik op Posten en je Review wordt na een tijd zichtbaar op het Google Mijn Bedrijf profiel van het desbetreffende bedrijf.
Review geplaatst!
Meer weten?
Mocht je naar aanleiding van deze handleiding nog vragen hebben? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Op de hoogte blijven van de laatste marketingontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram!