Het kleine logootje dat zichtbaar is in het tabblad bovenaan in je browser, ofwel de favicon, wordt standaard onderdeel van Google’s SERP. Voortaan wordt dat pictogrammetje bij ieder zoekresultaat getoond, ook op desktop. We vertellen je waarom Google dit gedaan heeft en wat de voor- en nadelen zijn voor jouw bedrijf.
Wat houdt de update van Google precies in?
De favicons worden zichtbaar in alle zoekresultaten in Google, waar dit voorheen alleen zichtbaar was op de mobiele versie van je website. Dat is echter niet de enige verandering die Google doorvoert. Waar de url van de website voorheen onder de titel in het groen werd geplaatst, wordt deze nu boven de titel van het zoekresultaat in het zwart getoond. Ook het navigatiepad, van de homepage naar de betreffende pagina, wordt nu bovenaan je zoekresultaat getoond. Hoe dat er precies uit ziet, zie je hieronder in één van Google’s live tests.
Waarom de favicon update?
Het is welbekend dat Google al haar veranderingen doorvoert, om haar gebruikers van zo goed mogelijke zoekresultaten te voorzien. Ook deze update wordt om die reden doorgevoerd. Door de favicons te laten zien hoopt Google een betere gebruikservaring te kunnen bieden aan de bezoekers. Met de favicon geven ze in de zoekmachine meer informatie over het betreffende zoekresultaat. Hiermee wordt de bezoeker weer een stukje geholpen bij het vinden van het gepaste antwoord op zijn zoekopdracht.
Wat zijn de voordelen van de update?
Het grote voordeel van deze verandering in de SERP (zoekresultatenpagina) is dat je natuurlijk op de ontwikkeling kunt inspelen. Door de juiste favicon in te stellen kun je de gebruiker van Google helpen. Als jouw zoekresultaat het relevantst lijkt voor de bezoeker, doe je er je voordeel mee. Vooral bedrijven met een goede naamsbekendheid kunnen hiervan profiteren. Mensen zullen het logo herkennen, waardoor ze sneller geneigd zijn om op het resultaat te klikken! Ook het organiseren van een juiste websitestructuur leidt ertoe dat je een logisch opgebouwd navigatiepad kunt tonen. Uiteindelijk leidt dit dan ook tot meer websiteverkeer en een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google.
Wat zijn de nadelen van de update?
Het is geen zaligmakende update als je je bedenkt wat de nadelige gevolgen kunnen zijn. Ook de advertenties zullen voorzien worden van extra informatie, zoals het navigatiepad, waardoor deze nog meer zullen opvallen in de zoekresultaten. Daarbij is er kans dat de advertentie niet meer gerelateerd wordt aan het ‘spam’ imago, waardoor het aantal organische bezoeken zou kunnen dalen. De advertenties worden namelijk voorzien van enkel een ‘Ad’ icoon voor het zoekresultaat. In een tweet bevestigde Google de update zelf en liet het tevens zien hoe dat verschil tussen advertenties en niet-advertenties eruit komt te zien.
Last year, our search results on mobile gained a new look. That’s now rolling out to desktop results this week, presenting site domain names and brand icons prominently, along with a bolded “Ad” label for ads. Here’s a mockup: pic.twitter.com/aM9UAbSKtv
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 13, 2020
Hoe je het beste kunt omgaan met de update
Wij adviseren je het volgende; neem de update voor lief en stel een goede favicon in en structureer je volledige website om de gebruikers een betere ervaring te geven. Via WordPress is het eenvoudig om de favicon in te stellen. Je kunt via het volgende pad de favicon afbeelding uploaden:
jouwdomein.nl/wp-admin > ga naar ‘weergave’ in het menu > kies voor de ‘customizer’ > klik op site-identiteit > upload een afbeelding met een vierkant formaat, met minimaal 512 pixels.
Je kunt het voorbeeld dus gewoon bekijken voordat je het vastlegt! Veel succes met het instellen van je favicons. Het structureren van jouw website vergt meer moeite. Je moet er namelijk voor zorgen dat heel de website logisch is opgebouwd en de juiste pagina’s onder het juiste menu hangen. Overweeg daarbij ook zeker om een SEO check te doen op je website om twee vliegen in één klap te slaan. Een goede SEO ingerichte website structuur is namelijk de basis van een succesvolle website.
Heb je moeite met het organiseren van je SEO ingerichte website structuur of het instellen van je favicon? Neem gerust contact op met onze specialisten. Wij gaan de verdere ontwikkelingen in de zoekmachines nauwlettend in de gaten houden!