Facebook blijft jaar na jaar een goed kanaal voor adverteerders dankzij het grote bereik en de vele advertentiemogelijkheden. Maar dat betekent niet meteen dat je altijd dezelfde marketingstrategie kunt gebruiken. In tegendeel zelfs! Het gedrag van de consumenten, bedrijven en advertentie-indelingen verandert constant. En dus is het essentieel om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van adverteren op Facebook. In deze blog schets ik 4 belangrijke trends die jij, als beginner of ervaren adverteerder, kan verwachten in het komende jaar.
1. Privacywetgeving – IOS 14 update
Het afgelopen jaar vond de iOS 14 update van Apple plaats waarin het duidelijk werd dat third-party cookies zullen verdwijnen in de toekomst. Privacybescherming wordt steeds belangrijker, en ook Apple wil haar gebruikers beschermen tegen grootschalige dataverzameling. Dat klinkt aan de ene kant als iets goeds, maar het verdwijnen van de third-party cookies heeft een groot effect op online adverteren.
Cookies, en dan met name third-party cookies, worden nu nog gebruikt om informatie van online-gebruikers te onthouden. Het verdwijnen van deze third-party cookies brengt o.a. deze gevolgen met zich mee.
- Terugkerende bezoekers worden niet meer herkend waardoor retargeting moeilijker is.
- Het wordt lastiger om online gedrag van bezoekers over een langere periode te volgen.
- Adverteerders worden afhankelijker van first-party data platformen zoals Google en Facebook.
Dat klinkt dus als een flinke uitdaging voor ons als online marketeers, maar daar zijn wij gelukkig niet vies van! Deze verandering dwingt ons na te denken over de middelen die we gebruiken om onze doelen te behalen. Uiteindelijk gaat het namelijk veel verder dan alleen het onderwerp cookies, we hebben het hier over klantervaring. Wat ons betreft ligt het antwoord dan ook in het optimaliseren van de klantbeleving en het opbouwen van een vertrouwensband.
- Stel jezelf de vraag: waar staat mijn bedrijf voor? Wat is je visie met betrekking tot privacy en vertrouwen. Hoe ga je een vertrouwensband opbouwen met jouw klanten?
- Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Kijk niet meer naar de hoeveelheid data maar naar de volledigheid van het profiel van je bezoeker.
- Creëer loyaliteit onder bestaande klanten en maak van je klanten ambassadeurs.
2. De kosten van Facebook adverteren – waar gaat dit heen?
In maart 2020, tijdens het begin van de coronacrisis, zag Facebook dat veel bedrijven stopte met het online adverteren. Het waren onzekere tijden waarin veel bedrijven besloten om de geldkraan on hold te zetten. Dit leidde tot een flinke daling van de advertentieprijzen binnen Facebook.
Hoe werkt dat? Je hebt bij Facebook Advertising, net zoals bij Google Advertising, te maken met een veiling. Je concurreert met bedrijven die op dezelfde doelgroep adverteren. Hoe minder concurrentie er is binnen de veiling, hoe goedkoper het wordt om te adverteren op Facebook. En dat gebeurde dus in 2020.
Alleen werd al snel duidelijk dat het internetgebruik door de crisis flink toe nam. Gedurende het jaar 2020 wisten veel bedrijven in te springen op het, toen nog, relatief lage advertentiebudget. Helaas was dit in 2021 andere koek: de advertentie prijzen zijn weer door het dak gegaan door het groot aantal bedrijven dat via Facebook adverteert. Ook in 2022 verwachten we dat de advertentieprijzen van Facebook zullen oplopen.

3. Impact van de coronacrisis
Zoals hierboven al kort werd aangekaart, is het internet gebruik sinds de coronacrisis flink toegenomen. Op het moment van schrijven (eind 2021) zitten we in een avond-lockdown die zeker nog wel een paar weken zal duren, daarnaast hebben we in het begin van 2021 natuurlijk ook een paar maanden in lockdown gezeten. Hierdoor hebben mensen meer tijd, die ze veelal op social media besteden.
Ten opzichte van 2020 is het aantal social media gebruikers per platform gestegen, op een enkeling na. In onderstaand overzicht zie je het aantal gebruikers per platform in Nederland, met de stijgingspercentages ten opzichte van 2020.
2021 | Stijging ten opzichte van 2020 | |
12,4 miljoen | +3% | |
10,4 miljoen | +0% | |
Youtube | 9,1 miljoen | -1% |
5,9 miljoen | +5% | |
5,0 miljoen | +6% | |
3,9 miljoen | +10% | |
2,9 miljoen | +5% | |
Snapchat | 2,6 miljoen | -2% |
Tiktok | 1,7 miljoen | +149% |
Deze stijgingen in gebruikers zijn natuurlijk een cadeau voor de online-adverteerders. Mensen vervelen zich eerder, geven minder geld uit (ze kunnen immers niet uiteten of naar de kroeg) en gaan meer online aankopen doen. Facebookadvertenties hebben hierin een enorme bijdrage: het triggert mensen om aankopen te doen.
4. Facebook Advertentie-indelingen blijven veranderen
Als laatste zien we snelle veranderingen in de Facebook Advertentie-indelingen. De technologieën binnen het platform worden met de dag beter. Dit houdt in dat de advertentiemogelijkheden steeds levendiger worden en meer interactie geven. Denk hierbij aan gebruiksvriendelijke advertenties, die het fijner en leuker maken om naar te kijken.
Een voorbeeld hiervan is de carrousel advertentie. Hiermee kun je in één advertentie tot wel 10 afbeeldingen weergeven aan je doelgroep. Iedereen die de advertentie ziet kan door de carrouselkaarten scrollen door op mobiele telefoons of tablets te vegen of op een computerscherm op de pijltjes te klikken. Per carrousel kun je dan bijvoorbeeld 5 categorieën laten zien die naar verschillende landingspagina’s leiden. Hiermee geef je de doelgroep meer opties waaruit ze kunnen kiezen en verhoog je de doorklikratio van je advertentie.
Of zoals ook hieronder te zien, kun je gebruik maken van je camera om te zien of het nieuwste Nespresso apparaat wel in jouw keuken past. Je hoeft alleen je camera te richten op de plek waar jij je Nespresso apparaat wilt neerzetten, terwijl je gewoon op de Facebook tijdlijn aan het scrollen bent.
De verwachting is dat er steeds meer nieuwe advertentiemogelijkheden bijkomen, die meer beleving en interactie creëren voor jouw doelgroep.
Conclusie: Waar gaat Facebook Advertising heen in 2022?
De toename in het internetgebruik is een positief gevolg van de coronacrisis voor online marketeers. Steeds meer mensen kopen online en social media platformen worden volop benut. Hoewel de kosten zijn opgelopen biedt Facebook adverteren toch veel kansen. Mede door het verdwijnen van de third-party cookies worden adverteerders gedwongen om gebruik te maken van first-party data. Daarnaast is het belangrijk om je als bedrijf komend jaar te richten op een optimale klantbeleving, waarbij vertrouwen centraal staat. De advertentiemogelijkheden van Facebook worden steeds weer geoptimaliseerd waardoor er meer interactie gecreëerd kan worden met de doelgroep. Dit kan vervolgens weer bijdragen aan een positieve klantervaring.
Meer weten?
Wil je na het lezen van deze blog graag starten met Facebook Advertising? Zeker doen! Dit is absoluut het proberen waard en we hebben al veel mooie resultaten weten te behalen op het platform van Facebook. Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!