Moz, één van de meest vooraanstaande bedrijven op het gebied van de ontwikkeling van SEO toolkits, heeft deze week een flinke upgrade in de Domain Authority (DA) doorgevoerd. De afgelopen periode ontstond er veel verwarring omtrent deze score, omdat het verbeteren van je DA niet direct leidt tot een verbetering van je posities in Google. Veel specialisten hadden juist het idee dat deze score mede door Google is ontwikkeld. Te veel focus op deze score zou bij Google juist leiden tot afleiding van waar het echt om gaat; het verbeteren van de algehele gebruiksvriendelijkheid op Google.
Domein autoriteit als rapportcijfer
Allereerst een antwoord op de vraag wat is DA? Sinds de invoering van de DA-score gebruikt menig SEO-specialist deze statistiek als de standaard voor het meten van de sterkte van websites in relatie tot de rangschikking in Google. DA wordt echter voor een groot deel beïnvloed door het aantal verwijzingen naar jouw website. Uiteraard is dit slechts één van de vele graadmeters voor je organische rankings, maar werkzaamheden puur en alleen focussen op het verbeteren van een DA is niet aan te raden, omdat deze score geen direct effect heeft op je rankings in Google. De afgelopen tijd is er verwarring ontstaan omtrent deze DA score. Veel mensen dachten namelijk dat deze score mede door Google was ontwikkeld en daarom een direct invloed op je posities in Google moest hebben. Dit is niet het geval en daarom heeft Moz ingegrepen en het algoritme verfijnd.
Algoritme update DA score
Laten we voorop stellen dat de DA-score van een website nog steeds voor een heel groot deel wordt bepaald door het linknetwerk van jouw website. Daarnaast wordt er sinds deze week meer rekening gehouden met andere factoren, zoals spamscores, worden correlaties tussen variabelen verfijnd en kan de score zelfs worden aangepast naar aanleiding van updates die Google zelf uitbrengt.
Gevolgen
Moz geeft zelf aan de DA-score vooral als een relatieve score te zien.
‘’ Domain Authority is meaningless when it isn’t compared to other sites. What matters isn’t whether your site drops or increases — it’s whether it drops or increases relative to your competitors. When we roll out the new Domain Authority, make sure you check your competitors’ scores as well as your own, as they will likely fluctuate in a similar direction’’
Daarnaast geeft het bedrijf aan dat DA-scores vaker zullen fluctueren afhankelijk van wijzigingen die zij zelf in hun algoritme maken of wanneer Google een update doorvoert. Raak dus niet in paniek wanneer een DA-score wat lager uitvalt. Het algoritme van Moz wordt steeds slimmer en hierdoor kun je de tool gebruiken voor het door ontwikkelen van je linknetwerk.
Bekijk hieronder de video van MOZ: