Facebook maakt het vandaag de dag niet gemakkelijk om een bericht naar al je fans uit te sturen. Facebook heeft bepaald dat een bericht van een bedrijfspagina door gemiddeld 15% a 25% fans gezien kan worden. Als jij 200 fans hebt, zullen gemiddeld 40 fans je bericht zien. Wil jij meer fans bereiken of juist nieuwe fans aantrekken? Dan bieden Facebook advertenties een snelle oplossing.
Het inzetten van Facebook advertenties is namelijk ook zeer interessant voor het MKB:
- Relatief lage kosten
Je kunt al adverteren vanaf €1,- per dag. Ook liggen de kosten per klik een stuk lager dan andere online advertentie mogelijkheden. - Uitgebreide targeting mogelijkheden
Met Facebook advertenties kan je jouw advertentie heel gericht afstemmen op een voor jou interessante doelgroep. - Voor elk doel een ander soort advertentie
Facebook kent wel 7 verschillende advertentiesoorten. Er is altijd een soort dat geschikt is voor jouw boodschap en doelstelling.
In dit artikel worden de meest gebruikte advertentie vormen toegelicht die interessant zijn voor MKB ondernemingen.
1. Aantal fans verhogen (Page like ad)
Page like ads zijn speciaal gericht op het werven van nieuwe pagina fans. Deze advertentie verschijnt in de tijdlijn van een door jou geselecteerde doelgroep. De advertenties bevatten een afbeelding, een titel, informatie over jouw fanpagina en een like button.
Je kunt deze advertenties het best targeten op interesses + demografische/geografische gegevens. Via deFacebook Graph Search (uitgebreide zoekbalk die verschijnt wanneer je je taalinstelling op Engels hebt staan) kan je onderzoeken welke pagina’s jouw fans nog meer leuk vinden. Als je ziet dat veel van fans ook pagina B en C leuk vinden is de kans groot dat de fans van deze pagina’s jouw pagina (A) ook interessant vinden.
Voorbeeld: fans van Bol.com vinden ook MediaMarkt en Coolblue leuk. Bol.com kan gerichte fans werven door advertenties te laten zien aan mensen die Mediamarkt + Coolblue leuk vinden. Stel dat Bol.com zich alleen zou richten op studenten, dan kunnen ze naast de interesse targeting ook aangeven dat de advertentie alleen zichtbaar moet zijn voor gebruikers tussen de 18 en 26 jaar.
2. Meer fans bereiken (page post ad)
Facebook maakt het helaas niet mogelijk om al je fans organisch te bereiken met één bericht. Met een page post adkan je in één klap het bereik onder je fans vergroten. Er zijn 4 verschillende vormen:
- Page post link ad (tekst met beeld en een link)
- Page post photo ad (tekst met een foto)
- Page post video ad (tekst met een video)
- Page post tekst ad (alleen tekst)
Deze advertentievorm is goed in te zetten wanneer je een speciale actie wilt uitlichten voor je fans. Qua targeting richt je je op je fans. Mocht je boodschap geografisch of demografisch gebonden zijn, dan kan je hier ook op targeten. Voorbeeld: alle vrouwelijke fans tussen de 20 en 40 jaar.
3. Traffic naar website verhogen (domain ad)
De bovenste twee vormen draaien zet je in voor het promoten van je eigen fanpagina. Heb je geen Facebookpagina of wil je bezoekers direct naar jouw website leiden, maak dan gebruik van Domain Ads. Een Domain Ad bestaat uit een afbeelding, titel, tekst en eventueel sociale context.
Ze worden alleen weergegeven aan de rechterkant op de desktop versie. Wil je adverteren in het nieuwsoverzicht? Maak dan gebruik van een Page post link ad waarin je een link naar je website plaatst. Hier heb je wel een Facebookpagina voor nodig.
Adverteer je voor een specifiek product, zorg dan je een targeting groep maakt die geïnteresseerd is in onderwerpen omtrent jouw product. Hiervoor kan je gebruik maken van de Graph Search.
Voorbeeld: je wilt adverteren voor mannen sportschoenen. Targeten op mannen die van schoenen houden is veel te riskant. Je maakt een betere kans door te targeten op mannen die van voetbal, tennis en/of hockey houden.
Heb je vragen over het aanmaken van Facebook advertenties? Laat een reactie achter onder dit artikel of neem contact op met Kim. Een Facebook advertentiecampagne laten opzetten door TO BE FOUND? Bekijk hier de mogelijkheden.